De historie van de Vechtloop
De historie van de Vechtloop
De allereerste Vechtloop was op 17 mei 1980. Dat jaar bestond sportvereniging The Victory zestig jaar. En omdat Weesp in datzelfde jaar vierde dat het 625 jaar geleden was dat het stadsrechten kreeg, werd er door de feestcommissie een trimloop over 5 en 10 kilometer georganiseerd: de Vechtloop. Dat idee was goed, maar de uitvoering pakte iets minder goed uit, zo blijkt uit een krantenartikel uit die tijd. Het parcours werd dat jaar niet afgezet, waardoor enkele gevaarlijke situaties ontstonden. Zo moesten de deelnemers onderweg hooiwagens omzeilen en stond de brug bij Uitermeer zo lang open dat sommige lopers 'over de sloot wipten' om hun tijd toch zo laag mogelijk te houden. Hier lees je het artikel uit de Gooipers van donderdag 22 mei 1980:
Rommelige Vechtloop
WEESP - De Vecht(trim)-loop ter gelegenheid van Weesp 625 jaar stadsrechten en het 60-jarige bestaan van The Victory is een geslaagd maar niet geheel vlekkeloos gebeuren geworden. Zo'n 200 lopers melden zich afgelopen zaterdag aan de start voor de draf over de 5 of 10 kilometer.
De route van 5 km. liep over de wallen van Weesp, waarbij de Vest als keerpunt fungeerde. De 10 kilometer voerde de lopers over de 's-Gravelandseweg via Uitermeer, langs de Provincialeweg, door de klomp naar de wallen van Weesp, vanwaar verder de route van 5 kilometer werd gevolgd. Met het mooie weer leek het niet stuk te kunnen. Naderhand waren enkele deelnemers echter allerminst over de organisatie te spreken. Er was tijdens de loop niet voor afzetting langs het parcours gezorgd, waardoor enkele gevaarlijke situaties ontstonden. Twee kolossale hooiwagens zorgden op de 's-Gravelandseweg voor de eerste belemmering. De bruggen maakten de race bijna tot een steeple chase. De brug bij het Fort Uitermeer stond langdurig open en in hun ongeduld klommen enkele lopers de brug op, wipten over de sloot om zo toch een redelijke finish te kunnen maken. Ook de Vechtbrug naar de Ossenmarkt heeft een meer dan 5-daagse werkweek en werd een oneerlijke factor.
Bij wie de fout ligt is onduidelijk. De vergunning voor de Vechtloop is door de politie afgegeven. De wegafzetting gaat meestal in overleg met het rijkskorps. Mocht de politie niet over voldoende manschap beschikken, en dat was zaterdag met de drukte rond de markt Oriëntal het geval, dan laat ze het doorgaans over aan de baancommissarissen van de organisatie. Wat de bruggen betreft had de organisatie met de gemeente of de provincie (dat hangt van de brug af) contact moeten zoeken.
Niettemin werd er toch gelopen. De speciale ploegenloop werd verrassend gewonnen door de Veteranen Nederland voor The Victory en Argus. Voor deze schitterende prestatie ontvingen de veteranen een wisselbeker alsmede de 'Zilveren Willem' uitgereikt. Voor de finishende deelnemer lag de 'Bronzen Willem', een speciale Zilveren Willem ter gelegenheid van Weesp 625 stadsrechten en een oorkonde klaar. De organisatie hoopt de loop volgend jaar te herhalen en om er meer bekendheid aan te geven, zal de Vechtloop dan in de landelijke trimagenda worden opgenomen.

Een stukje geschiedenis
Parcours en start/finish locatie
Deelnemers
Vernieuwingen
Mede door de betrokkenheid van de TTW bij de organisatie werden ook diverse vernieuwingen ingevoerd. In 2002 was er de eerste website, toen nog als onderdeel van de TTW website. In 2006 werd www.vechtloop.nl geregistreerd als eigen domeinnaam. Ook werden in 2002 voor het eerst alle uitslagen (handmatig) geregistreerd en op uitslagen.nl gezet. In 2003 werd voor het eerst gebruik gemaakt van een inschrijfformulier op inschrijven.nl. Het steeds groter wordende aantal deelnemers bracht de noodzaak om de tijdregistratie te automatiseren. In 2006 werd er voor de eerste keer met een ChampionChip aan de voet gelopen en konden er zowel bruto als netto tijden gegeven worden. In 2009 was de Vechtloop een van de eerste evenementen op Looptijden.
In 2011 werden voor het eerst ook 'social media' ingezet, waaronder een Vechtloop account op Twitter, Facebook en Hyves (kennen we deze media ook over 10 jaar nog?). De nieuwe website werd ontwikkeld in WordPress. De tijdregistratie werd gedaan door Racetimer, met chips aan het startnummer (met logo's van de sponsors). Het parkeerterrein bij de MHCW weer ook meer bij het evenement betrokken. Ook werd de styling aangepast met een nieuwe header en zijn er heel veel flyers uitgedeeld.
In 2012 werden de (10.000) flyers voor het eerst op 4 pagina's A5 gedrukt, had Racetimer een extra boog om al voor de finish de namen van de deelnemers door te geven, en Bouke Pitstra was de nieuwe speaker. In de jaren 2012-2016 deden steeds rond de 1.000 deelnemers mee aan de Vechtloop.
Tijdens de nieuwjaarsreceptie op 4 januari 2017 van de gemeente Weesp reikte wethouder sport Astrid Heijstee de Vrijwilligerserkenning uit aan Leo Timmermans van Stichting Vechtloop Weesp. Ze was vol lof over de inzet van het bestuur en de vrijwilligers.
Toekomst
De edities erna is de Vechtloop onderdeel van het Sluis-en-bruggenfeest. De organisatie was in handen van de All Seasons Friends van voetbalvereniging The Victory, een commissie die activiteiten buiten het voetbal om organiseerde. In 2002 nam de Trim- en Trainingsgroep Weesp, de welbekende TTW, het organisatiestokje over. Naast de recreatieloop over 5 en 10 kilometer, voegde de nieuwe organisator ook een scholierenloop, een route over 15 kilometer en zelfs een halve marathon toe. Sinds dat jaar werden ook alle uitslagen geregistreerd. Deze kun je overigens nog steeds terugvinden via de website van de Vechtloop.Vanaf 2012 is de organisatie van de Vechtloop ondergebracht in een eigen stichting. En nu we toch met jaartallen en cijfers aan het strooien zijn: in 2013 had de Vechtloop een recordaantal deelnemers van ruim 1500. Leo Timmermans, die al sinds 2002 bij de Vechtloop is betrokken, noemt dat hoge deelnemersaantal 'ontzettend leuk, maar het vergt ook veel van de organisatie en vrijwilligers'. Hij legt uit dat het steeds lastiger werd om het parcours voor alle afstanden met genoeg vrijwilligers af te zetten en veilig te houden voor de renners. "Daarom is de Vechtloop in 2017 in afgeslankte vorm verdergegaan. Dat houdt in: een Mini Kidsrun en de hardloopafstanden 2,5, 5 en 10 kilometer."
Het parcours is niet altijd hetzelfde geweest. In de allereerste jaren was de 10 km echt een "rondje" over de Vechtbrug en via de Klomp en Weesp weer terug. Daarbij moest zelfs nog een stukje geklommen worden over het Fort. Ook is er wel over het Kreugerlaantje doorgelopen. In 2004 werd besloten om de spoorovergang in de Keverdijk uit veiligheidoverwegingen helemaal uit het programma te schrappen.In 2013 werd het parcours grotendeels gewijzigd en loopt voor de langere afstanden ook door het centrum over fort Uitermeer. Om langer door het centrum te kunnen lopen werd in 2014 het rondje Uitermeer weer uit het parcours gehaald en kwam er een keerpunt voor de sluis bij Uitermeer.De start/finish locatie was vanaf het begin van de Vechtloop op/bij de voetbalvelden van The Victory, waar nu de Mixed Hockey Club Weesp is. Vanwege de verbouwingen bij de MHCW werd in 2014 de start/finish locatie verplaatst naar Manege Bleijenberg. Vanwege de extra ruimte en mogelijkheden zal dit voorlopig ook zo blijven. Voor de Mini-Kids-Run was speeltuin Don Bosco in 2015 voor het eerst de plek om startnummers op te halen en in te schrijven. Sinds 2024 is de route in het centrum gewijzigd. Daar kun je
Het aantal deelnemers schommelde jarenlang tussen ongeveer 200 en ruim 400. Uit de verslagen in het Victoryblaadje valt te concluderen dat hier vooral het weer een belangrijke rol in speelt. De hardloopsport is echter groeiende, getuige ook het aantal van ruim 600 deelnemers in 2005. Ondanks het hete weer is de jubileumeditie in 2006 zelfs met nog meer lopers gevierd. In 2007 waren er voor het eerst meer dan 1000 inschrijvingen, waarvan er ruim 950 ook gestart en gefinisht zijn. In de jaren daarna werd de grens van 1000 deelnemers niet doorbroken. Nieuw dieptepunt was in 2010 toen het aantal deelnemers door omstandigheden weer onder de 500 dook. Bij de 30e editie in 2011 werd met een recordaantal van 1050 deelnemers bereikt (inclusief de nieuwe onderdelen Bedrijvenloop en Vechtwalk). Ondanks de regen werd dit record in 2012 bijna geëvenaard. In 2013 waren er zo'n 1150 deelnemers (en ruim 1500 inschrijvingen).
Om de Vechtloop Weesp als sportief hardloop feestje voor weer vijf jaar te behouden, is vanaf de 36ste editie in 2017 gekozen voor een compactere opzet met alleen de Mini Kids Run (10 minuten) en de korte afstanden (2,5/5/10 km). Deze keuze past bij de doelstelling om de drempel tot deelname laag te houden. Bovendien draagt het positief bij aan de balans om met minder inzet per vrijwilliger toch een mooi evenement te organiseren.Lijkt het je leuk om mee te helpen? Extra hulp op de dag zelf en in de voorbereiding zijn altijd welkom, en nodig voor de continuïteit. Kijk eens op onze 